Talentontwikkeling

Hoe mindfulness probleemoplossend kan werken

Mindfulness is een terugkerend onderwerp geworden bij Peace for Talent. Gezien de voordelen die met deze vorm van aandachtstraining gepaard gaan, is dat natuurlijk geen verrassing. Harvard Business Review publiceerde een artikel getiteld “How Mindfulness Can Help Engineers Solve Problems”, waaruit nog maar eens duidelijk wordt wat de kracht van mindfulness is.

Het invloedrijke, bedrijfseconomische vaktijdschrift Harvard Business Review wordt ondertussen al 100 jaar uitgegeven en gelezen door managers van over de hele wereld. Het artikel over de meerwaarde van mindfulness voor ingenieurs gaat dieper in op de positieve bijwerkingen van mindfulness. Het onderzoek waarop de tekst zich baseert toont aan dat mindfulness het genereren van nieuwe ideeën bevordert, waardoor ingenieurs een nieuwe manier van denken kunnen aannemen wat op zich weer leidt tot betere oplossingen.

Voor ingenieurs is creativiteit en innovatie een vereiste om complexe problemen op te lossen. Alleen worden dergelijke vaardigheden in veel traditionele ingenieursopleidingen weinig tot niet aangereikt. Het gevolg daarvan is dat veel ingenieurs worstelen met het creatieve aspect van probleemoplossend denken. Deze twee manieren van denken – het analytische en het innovatieve – worden ook wel convergent en divergent denken genoemd.

Convergent en divergent denken

Bij convergent denken wordt een lijst doorlopen om tot een juist antwoord te komen. Divergent denken vertrekt vanuit verschillende richtingen om zo veel mogelijk ideeën te genereren. Die eerste vorm van denken wordt sterk belicht tijdens ingenieursopleidingen. Die tweede vorm een heel pak minder. Gelukkig bestaan er heel wat technieken om divergent denken te bevorderen, waaronder ook mindfulness.

Convergent denken dankzij mindfulness

Het onderzoek van Harvard Business Review bewijst dat er wel degelijk een verband is tussen mindfulness en convergent denken. Meer specifiek spitste het onderzoek zich toe op de relatie tussen mindfulness, divergent denken en innovatie bij ingenieursstudenten. Het experiment ging als volgt: in het eerste deel van de studie werd gekeken naar de impact van vijftien minuten mindfulness op divergent denken. De respondenten werden opgedeeld in twee groepen. Beide groepen kregen de taak om een divergente denktaak uit te voeren. Vooraleer groep A en B startten aan de opdracht, kreeg A vijftien minuten meditatie, terwijl B naar een video over stressreductie.

Opvallend was dat respondenten die de mindfulness-sessie sterker ervaarden, ook beter presteerden op vlak van divergent denken. Daarnaast waren de ideeën van de respondenten die de meditatie-oefening gekregen hadden origineler en van betere kwaliteit. Het aantal ideeën bleef echter wel hetzelfde bij beide groepen. De originaliteit werd dus beïnvloedt, maar de kwantiteit niet.

Mindful attitude als voorspeller voor innovatie

Het tweede deel van de studie werd gedaan aan de hand van een enquête. Daarin werd gemeten wat de link is tussen mindfulness en het vertrouwen dat iemand heeft in zichzelf om innovatief te zijn. De enquête toonde aan dat een mindful attitude een sterke voorspeller was van innovatie. Respondenten die aangaven dat ze open staan voor mindfulness, zijn dus sterk geneigd om ook innovatiever te zijn. Door open te staan voor ervaringen en door risico’s te durven nemen is deze groep respondenten in staat om meer out-of-the-box te denken.

Dit experiment is het levende bewijs dat mindfulness en een mindful houding een belangrijke katalysator voor innovatie is. De case hierboven paste het toe op ingenieurs, maar ook in andere gebieden is mindfulness dus zeker een pluspunt!

 

Benieuwd naar hoe u mindfulness kan implementeren op de werkvloer? Luister naar onze podcast of neem contact op met onze mindfulness-expert Björn Prins.