Talentontwikkeling

7 tips om effectief te communiceren met werknemers tijdens de pandemie

Els Maes - adviseur voor bedrijfsleiders van familiale kmo’s

Els Maes

Effectieve communicatie is een cruciaal onderdeel van het zakendoen. Vooral in extreme tijden zoals COVID-19 is het belang van effectief communiceren voor het aansturen van externe teams nog duidelijker. Of u nu kleine teams aanstuurt, met uw leveranciers te maken heeft of uw klanten geruststelt, de communicatievaardigheden waar u mogelijk een beroep op moet doen, zijn in wezen dezelfde. Hier zijn zeven tips om u te helpen effectief te communiceren tijdens de pandemie, of u nu op afstand werkt of niet.

1. Wees proactief

Uw team, leveranciers en klanten willen allemaal van u horen. Stilte van de baas zal waarschijnlijk de onzekerheid vergroten, en dat is wanneer verkeerde informatie, geruchten en paniek kunnen beginnen. Bied regelmatig updates aan al uw belanghebbenden - intern en extern - en laat ze weten wat u denkt.

2. Wees eerlijk en transparant

Niemand verwacht dat u alle antwoorden hebt, maar ze zullen eerlijkheid waarderen. Transparantie betekent dat u uw kaarten op tafel legt en niets verbergt voor uw team, leveranciers en klanten. In extreme situaties zoals COVID-19 begrijpt iedereen de moeilijkheid van dergelijke situaties, dus het ontkennen of overdrijven van de feiten zal waarschijnlijk als niet authentiek overkomen.

3. Wees beknopt

Eenvoud moet centraal staan ​​in elke communicatiestrategie. Houd uw boodschap aan alle belanghebbenden duidelijk en stel, waar mogelijk, eenvoudige acties voor waarvan u wilt dat mensen ze volgen. Gemengde boodschappen of te complexe richtlijnen kunnen tot verwarring leiden.

4. Wees consistent

Consistentie in uw berichten kan helpen vertrouwen op te bouwen. Hoewel u wellicht flexibiliteit moet tonen naarmate de pandemie en de economische omstandigheden evolueren, moet u proberen consistent te blijven in uw toon, de frequentie van uw updates en de communicatiekanalen die u gebruikt.

5. Wees empathisch

In extreme situaties zoals COVID-19 begrijpt iedereen de moeilijkheid van dergelijke situaties. In tijden van COVID-19 zijn uw werknemers misschien bang dat ze uw bedrijf zullen verliezen. Bovendien kunnen uw klanten onzeker zijn over hoe ze veilig met u kunnen blijven communiceren, dus probeer de emotionele behoeften van mensen niet te verwaarlozen.

6. Wees beschikbaar

In crisissituaties hebben uw belanghebbenden waarschijnlijk vragen en zorgen. Maak uzelf zo beschikbaar en aanspreekbaar als u kunt. Regelmatige zoom of skype calls kunnen daarbij helpen. Maak ruimte voor mensen om vragen te stellen en zorgen te delen. Evenzo moet u er ook naar streven zo snel mogelijk te reageren op uw leveranciers en zichtbaar te zijn voor uw klanten.

7. Wees hoopvol

De tijden zijn momenteel moeilijk, maar het zal beter worden. Deel uw visie voor de toekomst van uw bedrijf en wees duidelijk met al uw belanghebbenden over hoe u van plan bent dat te bereiken.  Wees daarbij zo specifiek mogelijk om uw werknemers te helpen het pad voorwaarts te zien en wat zij daarin beteken.

communicatie