Werkgeluk

Hoe waardering tonen voor medewerkers in de coronaperiode?

Leidinggevenden doen er goed aan om waardering te tonen voor de extra inspanningen van hun medewerkers in deze coronaperiode. Hoe doen ze dat best?

Kris Perquy - bedrijfspsycholoog

Kris Perquy

Waardering tonen is uiterst belangrijk als u mensen wil blijven motiveren. Daarnaast speelt hun autonomie een grote rol; medewerkers moeten voelen dat ze zelf beslissingen kunnen nemen. Door alles wat ze doen te controleren, knabbelt u aan hun autonomie. Door vertrouwen te geven biedt u hun juist extra kansen. Essentieel is ook om connectie te houden met uw mensen: online of telefonisch. Niet om hen te controleren, maar juist om te laten voelen dat u betrokken bent. Het is daarbij ook van belang om oog te hebben voor wat medewerkers in deze periode bijleren. Probeer te zien waarin ze groeien, waarin ze deskundig zijn. Heb oog voor hun competenties. Dat komt de intrinsieke motivatie ten goede en geeft ook betekenis aan wat ze doen: wat ik doe is zinvol. Belangrijk voor de eigenwaarde, maar ook voor de sociale waarde: wie ben ik in deze maatschappij.

Om uw waardering te tonen moet u eerst zien wat uw medewerkers doen. Heb er oog voor. Focus daarbij op het resultaat en niet op het aantal gewerkte uren.
Belt u mensen op en geef hun aandacht. Vraag hoe het gaat en toon begrip voor de persoonlijke context waarin ze zich bevinden. Moeten ze het thuiswerken combineren met kleine kinderen? Vraag hun of ze het redden, hoe ze het organiseren, of het lukt. Zijn er bejaarde ouders waarvoor gezorgd moet worden? Of kunnen ze die nu lang niet zien door de coronacrisis?
Probeer inzicht te krijgen in het leereffect dat deze periode met zich meebrengt. Misschien blijkt iemand plots heel handig in het faciliteren van webinars en web meetings. Grijp de kans om deze persoon ook na de coronacrisis hierin te laten groeien en meer verantwoordelijkheid te geven. Ten slotte: bedank mensen voor het geleverde werk. Expliciteer dan wel wat dat voor u, voor het project, voor het team betekent. Als u daardoor van een extra bezorgdheid verlost bent, zeg dat dan ook.

 

Els Maes - adviseur voor bedrijfsleiders van familiale kmo’s geeft 5 tips

Els Maes

  • Geef uw medewerkers af en toe een persoonlijk compliment. Een welgemeend compliment doet wonderen. Laat expliciet zien dat u het werk dat medewerkers verrichten belangrijk vindt en waardeert. Stuur bijvoorbeeld een kaartje met een handgeschreven boodschap van appreciatie: een klein gebaar met een grote impact.
  • Sta geregeld stil bij wat uw medewerkers allemaal doen en bedank hen ervoor. Spreek uw dank letterlijk uit. ‘Dankjewel’, zo eenvoudig kan het zijn.
  • Toon begrip voor de situatie: veel medewerkers bevinden zich nu in een moeilijke thuissituatie. Ga na of u hen op de één of andere manier kunt ontlasten bij taken.
  • Betrek uw medewerkers bij nieuwe initiatieven en wijs hun een specifieke rol toe. Waardeer hun inbreng. Geef hun de kans om tijdens deze periode tijd te investeren in een project, een opleiding te volgen of talenten te ontwikkelen.
  • Regelmatig complimenteren motiveert meer dan een financiële beloning. Wilt u toch een financiële blijk van waardering geven, denk dan ook aan iets originelers dan een bonus. Besteed er persoonlijk aandacht aan. Kies bijvoorbeeld een geschenk dat past bij de medewerker: een goed boek, een concertkaartje voor een favoriete artiest, een training, bioscooptickets voor het ganse gezin, een ontbijtmand…
     

Greetje Demuelenaere - interne en externe communicatiespecialist

Greetje Demuelenaere

Wat mij betreft is betrokkenheid houden met uw teamleden het allerbelangrijkste, en dat in twee richtingen. Op persoonlijk vlak wil ik weten dat het hen en hun familie goed gaat. Als u weet wat er leeft en speelt, kan u daar zo goed mogelijk op inspelen. Op professioneel vlak wil ik teamleden te allen tijden op een zeer transparante manier op de hoogte houden van het reilen en zeilen binnen het bedrijf. Niet alleen de productieve of omzetmatige kant, maar even goed andere evoluties en beslissingen.

Ook blijvend in overleg gaan met teams is belangrijk omdat u zo connectie en verbondenheid zoekt. Uiteindelijk is alleen maar alleen en nogal eendimensionaal. Door overleg krijgt u zuurstof, verleg uw grenzen en deel uw inzichten. Wij hebben daarom op twee vaste momenten een Teams call en daarnaast stimuleren we gesprekken per twee of drie. Anders ziet u al vrij snel dat mensen alleen nog  fungeren binnen hun eigen taken of competenties.

Uiteraard zijn schouderklopjes, thank-you-berichtjes, begrip en calls nodig. Maar dat is niet anders dan anders. Ook in ‘normale’ omstandigheden moet er begrip zijn als iemand een verjaardagfietstocht wil organiseren en op die manier een groepscall mist. Of als een collega eens een dag de handen wil uitsteken in de bouw van zijn of haar huis. Ook dit jaar kwam de paashaas op bezoek en staat er lekkers klaar op het bureau van de teamleden. Wie wil kan zijn paascadeau uiteraard ophalen op kantoor. Overigens is iedereen van het team – in de mate dat het mogelijk is gezien de ‘social distancing-regels’ – welkom op kantoor. Zo heb ik al gemerkt dat collega’s blij zijn even binnen te springen om de voeling terug wat op te frissen.

Ik hoop dat we al reuzenstappen vooruitgezet hebben door voluit de kaart te trekken van verbindende communicatie in combinatie met volledige digitalisering. Zo zijn de twee grote thema’s die we voor 2020 vooropgesteld hadden al meteen in volle werking getreden. Ik wil tonen dat we er met inzet, lef en doorzettingsvermogen, in combinatie met verbindende communicatie en natuurlijk een hoge vakkennis, samen door geraken. Op menselijk vlak zullen we er alleen maar rijker van worden.

Meer informatie nodig? 

contacteer dan onze experten

Lees ook: 'Hoe pas je de organisatiestructuur aan tijdens de coronaperiode?'