Werkgeluk

Onderneming in moeilijkheden? 5 super tips!

Een vreemd virus dat de wereld lamlegt, een economische crisis, een grote tegenslag in de sector, een verkeerde investering… het zal u maar overkomen dat uw onderneming erdoor in de moeilijkheden komt. Nadenken over de afbouw van uw personeelsbestand is uiteraard iets wat u dan doet. Maar bekijk zeker eerst nog deze tips.

 

#1 – Breng uw eigen personeelsbezetting in kaart

Bekijk eerst welke contracten u kunt beëindigen zoals die van uitzendkrachten en studentenjobs. Misschien zijn er freelance medewerkers waarmee u de samenwerking – al dan niet tijdelijk – kunt stopzetten? Daarnaast belet niets u om na te gaan of bepaalde werknemers vrijwillig de onderneming willen verlaten door zelf ontslag te nemen of via een onderling akkoord, eventueel mits een financiële compensatie. De kans is klein, maar u weet nooit dat een werknemer net bezig was met een nieuwe uitdaging en nu de stap wil zetten.
Een mogelijkheid om economische schokken op te vangen in tijden van crisis is het systeem van tijdelijke werkloosheid waarbij de uitkering door de RVA wordt betaald. Op die manier kan u als ondernemer snelle ontslagbeslissingen vermijden doordat u tijdelijk geen of minder loon hoeft te betalen. Uw sociaal secretariaat is de aangewezen partner voor alle informatie hierover.

#2 – Ga voor flexibiliteit door een multi-inzetbaar team

Flexibiliteit in eigen bedrijf biedt heel wat voordelen. Is de ene afdeling bijvoorbeeld overbelast terwijl de andere het wat minder druk heeft, dan kunnen werknemers elkaar helpen. Belangrijk is dan wel dat u goed op de hoogte bent van de talenten en sterkten van de medewerkers zodat u hen juist kunt inzetten. Het is ook een manier om overuren te vermijden en dus een kost minder.
Daarnaast wilt u ook een future proof team. Als u investeert in opleiding en talent management loopt u niet de kans achterop te hinken. In deze snel veranderende tijden is dit een belangrijk item.

#3 – Communiceer correct

Goede communicatie over de probleemsituatie waarin uw bedrijf zich bevindt is absoluut noodzakelijk naar uw werknemers toe. Communiceer vooral op tijd. Reorganisaties en bezuinigingen zijn in de meeste gevallen het resultaat van een proces waarbij u uw medewerkers al in een vroeg stadium van relevante informatie kunt voorzien, zonder paniek te zaaien. Mensen hebben tijd nodig om zich aan nieuwe situaties en perspectieven aan te passen, het is dus af te raden om hen ermee te ‘overvallen’. Goede communicatie is ook eenduidig, helder en eerlijk. In grote bedrijven is het kwestie van met het hele management een gestroomlijnde boodschap te geven.

#4 – Pas uw beleid aan

Uw loonkosten drukken en tegelijkertijd uw werknemers belonen kan via de extra legale voordelen die vrijgesteld zijn van belastingen en sociale bijdragen. Enkele bekende mogelijkheden zijn: 
- maaltijdcheques, ecocheques
- groepsverzekering, hospitalisatieverzekering
- onkostenvergoeding, privégebruik gsm en internet thuis
- bedrijfswagen / bedrijfsfiets
Preventief verzuimbeleid en inzetten op het welzijn van uw medewerkers zal ook uw loonkosten ten goede komen. Ziekteverzuim is namelijk kostelijk.

#5 – Durf te herdefiniëren en denk ook op lange termijn

Een ommezwaai maken, het is niet altijd eenvoudig. Maar als ondernemer moet u nu eenmaal inspelen op de marktsituatie, uw doelen durven herdefiniëren, nieuwe markten durven verkennen en m.a.w. uw bedrijf durven heruitvinden.
Ook risico’s spreiden hoort daarbij. Dat kan uiteraard op allerlei manieren, zowel aan de kant van de leveranciers als van de klanten, en in samenwerkingen zoals cocreaties.

 

Heeft u vragen over dit blogartikel?

contacteer dan een van onze experten

Wilt u meer lezen over bedrijfscultuur? Lees dan het blogartikel ‘Met verschillende generaties op de werkvloer: joehoe!'