Welzijn

Energiegevers versus energievreters

Waar krijg jij energie van? En iets vervelender: wat vreet aan jouw energie? Ervoor zorgen dat je meer energie krijgt; deze tips helpen je al aardig op weg.

Energiegevers herkennen

Is het antwoord op volgende stellingen ‘ja’, dan zijn het voor jou energie gevende activiteiten.

- Je kijkt uit naar…
- Je krijgt een boost van…
- Je beleeft plezier aan…
- Je bent trots op…
- De tijd vliegt als je…

Energievreters herkennen

Antwoord je ‘ja’ op volgende zinnen, dan gaat het om energie vretende taken.

- Je ziet tegen … op.
- Je hebt de neiging … uit te stellen.
- Je kunt je niet concentreren op…
- Je wordt moe/slechtgezind van…
- De tijd lijkt stil te staan als je …

Energiegevers versus energievreters

Of het nu om je werk gaat of je privéleven, probeer een lijstje te maken van jouw energiegevers en energievreters. Neem eventueel je agenda erbij als leidraad, maar denk ook aan de kleine, meest gewone dagelijkse activiteiten. Eens je deze lijstjes hebt, kun je proberen om ze te groeperen. Zijn de meeste energiegevers bijvoorbeeld activiteiten waarbij je iets praktisch maakt? Of zijn het eerder culturele activiteiten? Misschien is er ook een groepje aan energiegevers die te maken hebben met puur ontspannen, zoals wellness? Doe hetzelfde voor de energievreters. Zijn dat vooral praktische, dagelijkse klussen? Heb je een hekel aan telefoneren of computertaken? Ga je niet graag naar buiten?

Probeer over de energievreters na te denken. Zijn het activiteiten waar je tegenop kijkt, maar die je eigenlijk wel rust bezorgen? Misschien voel je je wel goed na bepaalde taken, ook al keek je er tegenop. Iemand die niet graag wandelt, kan zichzelf toch verplichten elke dag een stukje te wandelen en nadien vaststellen dat het goed heeft gedaan. Heb je zulke energievreters, zet er dan een kruisje naast. Eigenlijk zijn het maar energiesnoepers.

Meer energie, komaan!

Om nu meer energie te krijgen dan dat je er verliest, kun je volgende kleine ingrepen doen.
- Probeer jouw energiegevers en leuke momenten op te drijven. Lees bijvoorbeeld vaker in een boek als dat jou goed doet en lekker ontspant. Plan geregeld een avondje met vrienden als dat jou deugd doet.
- Zijn er energiegevers niet mogelijk op jouw werk? Probeer ze dan in je vrije tijd in te bouwen. Wil je bijvoorbeeld meer creatief kunnen bezig zijn, zoek dan mogelijkheden in de privésfeer.
- Wees bewuster van jouw energiegevers. Je zal er meer van genieten.
- Verminder je energievreters.
- Verminder de energievreters waar je een kruisje naast hebt gezet niet (het zijn maar snoepertjes). Probeer ze te koppelen aan iets leuks. Heb je een hekel aan je administratie, maar voel je je altijd opgelucht dat je het toch hebt gedaan? Beloon jezelf dan. Al is het met een taartje 😉
- Sommige taken moeten nu eenmaal gebeuren. Kun je ze anders aanpakken? Heb je een hekel aan boodschappen doen, probeer dan om maar één keer per week alle inkopen te doen.
- Afhankelijk van persoon tot persoon helpt het ook om energievreters te clusteren of ze net op te splitsen. Poets je niet graag, dan kan het je helpen om één halve dag om de twee weken in je planning te voorzien als ‘poetsmoment’. Maar evengoed kan het jou helpen om dat vreselijke poetsmoment op te splitsen in 4 keer een uurtje. Dat is voor iedereen verschillend.

Hopelijk weegt de balans na deze tips voor jou ook door aan de kant van de energiegevers!

Op zoek naar extra tips? Neem dan zeker even contact op.