Werkgeluk

Wat is het belang van goede onboarding?

Els Maes

Els Maes - adviseur voor bedrijfsleiders van familiale kmo’s

Wist u dat de eerste 90 dagen bepalen of iemand wel of niet slaagt in zijn nieuwe job? Deze beginperiode is niet alleen belangrijk om de functie goed te leren kennen, maar ook om een binding te krijgen met de organisatiecultuur.

Door nieuwe medewerkers op een correcte en voorbereide manier te integreren in de organisatie zijn ze sneller productief, voelen ze zich meer betrokken en is de kans klein dat ze al snel weer vertrekken. Het is dus belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan het onthaalproces.

Tip 1 - Volg een gestructureerd onthaalproces

Onthaal gaat verder dan het aanleren van de job. Het gaat er ook om dat nieuwe medewerkers zich goed kunnen integreren in de organisatie. Hiervoor is een zorgvuldig gepland en gestructureerd onthaalproces nodig. Zorg tijdens de eerste maanden voor voldoende feedbackmomenten zodat verwachtingen, vragen en opmerkingen aan bod komen. Het is de basis voor een engagement op lange termijn.

Onboarding

Tip 2 - Zorg voor een goede voorbereiding

Bereid de komst van de medewerker zorgvuldig voor. Dat begint al meteen na het tekenen van de arbeidsovereenkomst, door geregeld contact te houden. Hierdoor zal de nieuwe medewerker zich welkom voelen. Zorg vooraf dat alles goed geregeld is (computer, telefoon, werkkledij, praktische informatie, etc.). Informeer ook de collega’s tijdig over de komst van de nieuwe medewerker, zodat ook zij de nodige voorbereidingen kunnen treffen.

Tip 3 - Maak een opleidingsplan en formuleer doelen voor de eerste 90 dagen

Nieuwe medewerkers zijn leergierig. Geef hen de kans en de tijd tot leren zodat ze zichzelf kunnen ontwikkelen en kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de organisatie. Bovendien krijgen ze hierdoor het gevoel dat ze vanaf de eerste weken waardevol zijn. Zorg er van bij het begin voor dat de doelen voor de nieuwkomers duidelijk zijn.

Een goede onboarding vraagt iets meer tijd vooraf, maar de organisatie en de medewerker zelf plukken er de vruchten van. Goed begonnen is half gewonnen!

Wilt u hier meer over weten?