Werkgeluk

Op zoek naar uw Golden Circle? Waarom doet u wat u doet?

‘There are only two ways to influence human behavior: you can manipulate it or you can inspire it.’
‘Great companies don't hire skilled people and motivate them, they hire already motivated people and inspire them.’
‘Happy employees ensure happy customers. And happy customers ensure happy shareholders—in that order.
‘People don't buy what you do; they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe.’

Nee, dit zijn geen Engelse vertalingen van de spreuken van de Bond zonder Naam. Het zijn quotes van de Brits-Amerikaanse antropoloog en schrijver Simon Sinek, wereldberoemd geworden met zijn theorieën over groot leiderschap. In 2009 deelde hij voor het eerst zijn ideeën op een evenement van sprekersclub TEDx. Het ging over hoe grote bedrijven en wereldleiders op een zekere manier communiceren en mensen zo aanzetten tot actie. Ze volgen –  volgens Sinek – het principe van ‘de gouden cirkel’. Dat principe begint met het beantwoorden van de vraag waarom u doet wat u doet. Zijn betoog werd gefilmd en is intussen miljoenen views waard op YouTube.

Volgens Sinek moeten we – om blijvend succesvol en betrokken te blijven – niet alleen weten waarom we iets doen, maar ook meer leiderschap ontwikkelen. En dat betekent volgens hem vooral ‘anderen vooruithelpen en inspireren’. Leiderschap is voor hem verantwoordelijkheid nemen voor het leven van de mensen die u zijn toevertrouwd. Leiderschap betekent niet ‘in charge’ zijn, maar zorg dragen voor de mensen ‘in your charge’. Met andere woorden: niet de positie hebben van een leider (met autoriteit en macht), maar het zijn van een leider. 

Sinek vergelijkt leiderschap ook met ouderschap. Bijna iedereen kan ouder worden, maar niet iedereen is er geschikt voor. Wel kan u er beter in worden. Een bedrijf zou medewerkers eerder als een familie moeten omarmen en zij die minder presteren niet laten vallen, maar hen helpen beter te worden. Het is juist de belangrijkste taak van een leider om voor veiligheid te zorgen, vindt Sinek. Pas dan kunnen medewerkers zich ontwikkelen. Volgens Sinek wil niemand graag gemanaged worden, maar wel (be)geleid. En daartoe is een visie nodig, een visie die medewerkers kunnen begrijpen en willen volgen. Een visie die ze kunnen ‘zien’. Ook vertrouwen creëren is volgens hem uiterst belangrijk. Dat begint met leiders die echt luisteren naar de mensen in hun team. Goede leiders creëren volgens Sinek een ‘cirkel van veiligheid’. Veiligheid en waardering, u op uw gemak voelen… dat hebben medewerkers zeer zeker nodig.

‘The Golden Circle’ brengt op een eenvoudige manier in kaart waarom een organisatie of bedrijf zich onderscheidt van andere. Het model bestaat uit drie cirkels die de termen wat, hoe en waarom vertegenwoordigen. Om een inspirerende boodschap naar buiten te brengen, wordt het best van binnen naar buiten gewerkt. Bedrijven die inspireren, bedrijven die op lange termijn vertrouwen en loyaliteit opeisen, zijn bedrijven die de Golden Circle succesvol interpreteren. Deze bedrijven of organisaties beginnen in de kern, de gouden cirkel. Ze beginnen bij de vraag ‘waarom’ en werken zich zo een weg naar buiten.

Op zoek naar uw Golden Circle? Waarom doet u wat udoet?

De ‘WHY’ illustreert de bestaansreden van een bedrijf of organisatie. Wat is de drijfveer? Puur ‘winst maken’ is niet voldoende als bestaansreden. Er moet iets groter achter zitten, iets waar mensen in kunnen geloven, een doel.

Bijvoorbeeld
IKEA
 stelt: ‘Onze missie is betaalbaar wonen mogelijk maken voor iedereen.’ Dat is een boodschap waar mensen achterstaan, een reden om voor IKEA te kiezen die beter is dan enkel een centje besparen.  

De ‘HOW’ is het proces. Het gaat over de handelingen die het bedrijf of de organisatie moet stellen om de bestaansreden te kunnen realiseren. Hier wordt ingegaan op het onderscheidend vermogen of Unique Selling Proposition (USP). Wat maakt dat een bedrijf anders is? Hoe doet het bedrijf dat?

Bijvoorbeeld
IKEA hanteert een uniek productie- en logistiek proces dat streeft naar efficiëntie en leidt tot een continue prijsverlaging. Het is een bedrijfseigen proces en vormt het onderscheidend vermogen van IKEA.

De ‘WHAT’ is het resultaat van de bedrijfsvoering, de (meetbare) resultaten van de acties en handelingen. Het zijn de producten of diensten die een bedrijf verkoopt.

Bijvoorbeeld
Functionele meubels met een mooi design voor een betaalbare prijs zijn het resultaat en eindproduct van IKEA. Dat resultaat is mogelijk door het functioneel proces, gedreven vanuit een geloof dat ze betaalbaar wonen haalbaar willen maken voor iedereen. 

Terug naar Simon Sinek. U haat hem of u houdt van hem. De meningen over zijn beweringen lopen sterk uiteen. Critici vinden dat hij vooral terugkijkt op successen en ze dan relateert aan zijn theorie, dat die theorie wollig en ongrijpbaar is en dat niet bewezen is wat hij zegt. Voorstanders zien hem als een briljant visionair en een van de belangrijkste leiderschapsdenkers van onze tijd. Of heel eenvoudig: als iemand die erop gericht is om de samenleving vooruit te helpen zodat het een aangenamere plek wordt om in te werken en leven. Een aangenamere plek op persoonlijk vlak (thuis, in uw gezin), in een organisatie, in een school, in een bedrijf.  

Zeg nu zelf: als u mensen vertelt waarom u iets doet, waarom u gelooft dat iets de juiste route is, wat u geïnspireerd heeft, dan geeft u mensen toch vertrouwen in uw plannen. U bewust zijn van ‘het waarom’ geeft overigens ook uzelf energie en voldoening. Het geeft betekenis aan datgene wat u doet. Om dat te begrijpen hoeft u niet gestudeerd te hebben… het is eigenlijk gewoon gezond verstand.  

Heeft uw organisatie of bedrijf al bepaald ‘waarom’? Is uw leiderschap inspirerend? Peace for Talent kan u hierin begeleiden met de Golden Circle-workshop.

Contacteer onze experten voor een overleg

Meer lezen over Simons Sineks Golden Circle? Lees dan het volgende boek