Talentontwikkeling

Internal branding, dat is werken aan uw bedrijf

Het kan zijn dat de buitenwereld een positief beeld heeft van uw bedrijf, maar dat intern toch niet alles zo vlot verloopt. Organisaties die niet alleen extern, maar ook intern doen wat ze beloven, liggen aan de basis van living brands. Waarom is internal branding nu zo belangrijk voor een onderneming? En wat is het verschil met interne communicatie?

In een goed beleid ligt de focus niet langer alleen op de klant. Door de jaren heen is de focus verschoven naar de medewerkers. De klant is nog belangrijk, maar niet het allerbelangrijkste. Sociale orde, gedeelde waarden en normen, een collectieve identiteit en betrokkenheid bij de mensen bepalen meer dan ooit de toekomst van een bedrijf. Als uw medewerkers zich niet gewaardeerd voelen, zal dit nefaste gevolgen hebben voor het bedrijf. Daarmee is wederzijds respect de basis van internal branding: medewerkers die het gevoel hebben dat ze ertoe doen, zullen automatisch ook respect tonen voor elkaar en het bedrijf. De essentie? Mensen meekrijgen. Want: mensen maken merken.

Wat is internal branding?

Internal branding gaat een stap verder dan interne communicatie. Bij interne communicatie gaat het vooral om het overbrengen van een boodschap of informatie. Bij internal branding is het doel dat de medewerkers het merk gaan ‘leven’. Daarnaast is het natuurlijk ook de bedoeling om de klantbeleving te verbeteren. Er wordt een brug geslagen tussen het merk en de interne organisatie. Als alle medewerkers met hart en ziel ambassadeurs van het merk zijn, dan kan u spreken van goede internal branding.

Internal branding, een never ending story

Hoe kan u als organisatie van binnen uit een sterk merk naar buiten opbouwen? Om meteen duidelijkheid te scheppen: het is een never ending story, het is werken aan uw bedrijf, voortdurend evolueren. Het begint bij het in kaart brengen van uw organisatie en uw merk, uw omgeving, uw concurrentie en de behoeften van uw klanten tot het formuleren van een visie. In een volgende stap ga u dit vertalen naar de medewerkers. Maar niet alleen dat; ze moeten er ook door geënthousiasmeerd worden, erin geloven en ernaar handelen. En bovenal: medewerkers moeten het merk zelf invulling kunnen geven in plaats van dat ze het opgelegd krijgen. En dan nog is het werk niet gedaan, want iedereen moet dagelijks met het merk aan de slag op de werkvloer. Hoe goed medewerkers het merk uitdragen is bijna volledig afhankelijk van de handvaten die ze hiervoor krijgen.

Bent u overtuigd van de impact die internal branding kan hebben, maar heeft u hulp nodig in het traject?

contacteer dan de  experten van Peace for Talent

Lees ook: 'Hoe bouw je een innovatieve bedrijfscultuur?'