5
min

Hoe bouw je een sterke organisatie - en zorg je voor heldere communicatie - in een hybride wereld met uiteenlopende dienstverlening?

Met Iedereen Verdient Vakantie kunnen vakantiegangers die niet zomaar eender waar op reis kunnen vertrekken er toch even tussenuit. Dankzij dit initiatief van de Vlaamse overheid wordt elke drempel – van budget tot een beperking of een bijzondere vraag – verlaagd. Via Iedereen Verdient Vakantie kunnen mensen daguitstappen, vakantieverblijven, groepsvakanties of georganiseerde vakanties boeken. Daarnaast kunnen vakantiegangers ook rekenen op ondersteuning en tips om hun verblijf zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Bekijk het filmpje.

Naast het luik voor de vakantiegangers, heeft Iedereen Verdient Vakantie ook een sterk netwerk van bedrijven die het verschil maken. Denk maar aan pretparken, musea, hoteluitbaters … die fier zijn op hun locatie en aanbod en daarom uit eigen budget drempels willen verlagen voor vakantiegangers die het nodig hebben.

Alle neuzen in dezelfde richting

Iedereen Verdient Vakantie klopte aan bij Peace for Talent om hun werknemers uit de twee grote pijlers – die van reisorganisator en die van open source community – meer met elkaar te verbinden. Voordien was er een duidelijke lijn tussen de collega’s die zich bezig hielden met de praktische kant van vakanties (boeken, faciliteren, schakelen …) en de collega’s die focusten op het bouwen en onderhouden van de community rond Iedereen Verdient Vakantie. Zowel interne als externe factoren zorgden voor omwentelingen binnen de organisatie, waardoor het des te belangrijker was om samen over de structuur na te denken.

Dezelfde missie vertalen naar een haalbaar plan

Beide teams deelden wel dezelfde missie – die van vakantie als basisrecht – maar de focus lag iets anders. De oplossing? Een heldere positionering afkloppen, om zo de verschillende business units met elkaar te verbinden aan de hand van een nieuwe naam en een nieuw symbool voor beide teams.

Om de twee subdivisies van Toerisme Vlaanderen meer samen te brengen, leerden we de organisatie beter kennen aan de hand van diverse tools. Denk maar aan de ‘Why’ van Simon Sinek, Treacy en Wiersema’s customer intimacy, product leadership en operational excellence en de archetypes van Jung. Er werd gekeken naar de huidige positionering en de gewenste positionering van beide ‘merken’.

Op basis daarvan werden de gemene delers van beide clusters geïdentificeerd, waardoor alle partijen vanuit hetzelfde idee kunnen vertrekken.

Full focus tijdens de teamdag

Na deze voorbereidende stap, organiseerden we met Peace for Talent - meer bepaald met Lara Donners & Greetje Demuelenaere - een teamdag met als doel om de collega’s uit de verschillende activiteitenclusters meer met elkaar te verbinden. Ter voorbereiding van de brainstormdag kregen de werknemers een originele boarding pass en een paspoort, met daarin handige notitieruimte.

Na een lange periode van verplicht thuiswerk was de teamdag ook het uitgelezen moment om collega’s terug dichter bij elkaar te brengen.

    Het eindresultaat

    Op het einde van de brainstormdag gingen de aanwezigen naar huis met de neuzen in dezelfde richting, iedereen vond zijn plekje binnenin de vernieuwde structuur. Ook werd er in teamverband een passende naam beslist voor de beide projectteams: de boekingscentrale werd omgedoopt tot Vakantiefiksers en de communitypijler kreeg de naam Stuifplek.

    Laat u inspireren

    Laat u inspireren

    Wordt u graag verrast met tips over transformatie, corporate well-being en een wendbare en werkbare organisatie, om zo een future proof organisatie te worden? 
    Schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

    Inspireer mij

    Ik ga akkoord met de privacy policy.