Talentontwikkeling

Hoe kunt u met coaching het maximum aan potentieel uit uw werknemers halen?

Kris Perquy - bedrijfspsycholoog

Expert Kris Perquy

Coachen is de ontwikkeling van de gecoachte stimuleren. Stel die persoon gerichte vragen zodat hij tot heldere inzichten komt over eigen gedrag, stijl, denkbeelden en overtuigingen. Doel is om concrete gedragsverandering te bewerkstelligen. Een goede coach heeft daartoe een breder palet aan technieken en meer kennis dan een leek. Coaching is een vaardigheid die opleiding, herhaling en oefening vergt.

Coachen en mindset

Een goede coach focust zich op de andere persoon, of beter: op het potentieel van de andere persoon. Het is namelijk zo dat onze hersenen plastisch zijn en dus ontwikkelbaar, ook op domeinen waar mensen menen dat ze aan hun plafond zitten. Met de nodige aandacht en inspanning kan een coach iemand helpen zich te ontwikkelen en bij te leren. Iemand die bijvoorbeeld an sich geen verkooptalent is, kan aan de hand van coaching toch belangrijke stappen zetten in een salesgerichte functie.    

Bij het coachen is het zinvoller om te werken vanuit talenten en niet vanuit dingen die niet werken of vanuit problemen. Coachen op sterkten werkt motiverender en heeft een grotere impact op de prestatie van de gecoachte. Ook speelt het een rol of iemand zelf kiest voor coaching of eerder ‘verplicht’ werd door een leidinggevende. In het tweede geval kan de interesse minder zijn, wat uiteraard iets moeilijker werkt waardoor het effect ook minder sterk zal zijn. Maar vaak is de gecoachte persoon na een of twee sessies zelf erg overtuigd van de waarde van de coaching en is de motivatie en inzet helemaal aanwezig.

Een derde belangrijk punt als coach is de kwaliteit om uw eigen ego aan de kant te zetten. Als coach moet u niet ‘scoren’, u moet niet tonen dat u goed bent of meer weet, u moet geen eigen agenda hebben, integendeel. Het is ook opletten geblazen met assumpties want oplossingen die voor een andere persoon in een andere organisatie hebben gewerkt zijn niet noodzakelijk de juiste weg. Daarmee geeft u de indruk dat u het brein van de ander beter kent, wat uiteraard niet zo is.

Een goede coach kan goed observeren en luisteren en vaak ligt dat gemakkelijker bij coaches die introvert zijn. Ook vrouwelijke coaches zijn hier doorgaans iets beter in.

vrouwelijke coaches

Coachen en vaardigheden

Voor een coach is het EQ van onschatbare waarde. Het is nodig om zich te kunnen inleven in de ander, om de ander te kunnen begrijpen en te lezen, om lichaamstaal te kunnen lezen. Daarbij is het verschil tussen cognitieve empathie en affectieve empathie of sympathie belangrijk. Uiteraard kunt u als coach iemand sympathiek vinden, maar het is toch nodig om het affectieve deel af te schermen. Cognitieve empathie stelt een coach ook in staat om actief en analytisch te kunnen luisteren naar mensen. Dat luisteren hoort ‘listening for potential’ te zijn: vanuit de overtuiging dat mensen kunnen bijleren, zich kunnen verbeteren, nieuwsgierig zijn, een drijfveer hebben, enz.

Goede coaches zijn ook goede vragenstellers. Die vragen zijn open, explorerend, soms confronterend en halen iemand dan even uit de comfortzone. Welke emotie komt nu bij u op, wat voelt u nu, welk inzicht brengt dit nu bij u teweeg… het zijn open vragen. Via deze vragen zetten coaches de ander aan om te reflecteren, bijvoorbeeld over zijn of haar communicatiestijl, de manier van beslissingen nemen of de omgang met collega’s. Deze vragen situeren zich op het conceptuele niveau, ze laten toe de zaken in een breder kader te plaatsen.

Via deze vragen en gesprekken gaan mensen terugkijken, nadenken, leggen ze verbanden en krijgen inzicht. Als coach probeert u samen te vatten zonder te snel te interpreteren. Het lijkt erop dat…, ik hoor dat u nu spreekt over…, ziet u nog andere mogelijkheden, is dat een juiste samenvatting, mag ik samenvatten dat…? De coach creëert inzicht en dat is een basis om op verder te werken. Vanuit het inzicht worden dan enkele mogelijke opties voor een andere aanpak besproken en kiest de gecoachte voor een oplossing. Die eigen keuze is essentieel want het is de basis voor de motivatie die zal nodig zijn om een bepaald gedrag dat niet de gewenste resultaten oplevert, daadwerkelijk te vervangen door ander gedrag. Wanneer die inspanning wordt volgehouden zal de gecoachte persoon het nieuwe gedrag als een gewoonte aannemen en op die manier betere resultaten boeken (voor zichzelf en voor de organisatie).

coaching & mentoring

Meer tips & tricks?

contacteer onze expert