Talentontwikkeling

5 vragen om uw merkdoel te definiëren

Waarom doet u wat u doet? Het is de vraag die elke ondernemer zich moet stellen. Of u nu kapper bent, paardenfokker, producent van auto-onderdelen of uitvinder van een heerlijk recept… ‘waarom’ is de hamvraag.

Alle bedrijfsfundamenten zijn gebouwd op drie niveaus:

  • WAT u doet
  • HOE u het doet
  • WAAROM u het doet

Elke ondernemer kan een antwoord geven op de vraag WAT hij of zij doet. Het gaat dan om welke producten die ondernemer maakt en verkoopt of welke service het bedrijf levert. De vraag HOE dat gebeurt, is niet zo lastig om te beantwoorden. Vraag maar eens hoe een product ontstaat, hoe het opvalt, hoe de dienst werkt, hoe het komt dat een product of dienst uniek is… de meeste ondernemers zullen u graag te woord staan. Maar op de vraag WAAROM ze doen wat ze doen, de drijvende kracht achter hun werk, het doel achter hun merk, hebben niet alle ondernemers een pasklaar antwoord.

Waarom is u ‘waarom’ zo belangrijk?

Kijk maar naar succesvolle merken. De bestaansreden van hun bedrijf, organisatie en merk is duidelijk. Winst maken hoort er waarschijnlijk bij. Maar er zit ook iets groter achter, iets waar mensen in kunnen geloven, een doel.

IKEA wil betaalbaar wonen mogelijk maken voor iedereen.

NIKE brengt inspiratie en innovatie voor elke atleet op de wereld. Hebt u een lichaam, dan bent u een atleet.

DOVE wil vrouwen helpen een positieve relatie te ontwikkelen met hun uiterlijk, door hen te helpen hun zelfrespect te vergroten en hun eigen potentieel te zien.

GOOGLE wil de oneindige hoeveelheid informatie op het internet zorgvuldig organiseren en transparant zijn in het weergeven van organische (SEO) en gekochte (SEA) zoekresultaten.

Naast het verhogen van inkomsten zorgt het ‘waarom’ voor een band met de klant en die klantenbinding geeft het bedrijf een concurrentievoordeel dat uniek is. Ditzelfde geldt voor uw werknemers. Als uw werknemers uw ‘waarom” kennen en ze delen dit gemeenschappelijk doel, dan hebt u dé basis in handen om langdurige samenwerkingen aan te gaan. Bovendien houdt het uw werknemers gemotiveerd.

5 vragen om uw ‘waarom’ te vinden en uw merkdoel te definiëren

Hoe vindt u nu het antwoord op de vraag ‘Waarom doet u wat u doet?’ Er zijn zoveel bedrijven, organisaties, mensen… die hetzelfde doen. Zoveel merken strijden om aandacht. Wat maakt uw doel speciaal? De volgende 5 vragen helpen u om het ‘waarom’ duidelijk te krijgen.

  • Waarom bent u uw bedrijf in de eerste plaats begonnen?
    Geef gewoon een eerlijk antwoord op deze vraag. Was het om uw gezin financieel te onderhouden, omdat u van een hobby uw beroep wilde maken, of omdat u ergens supergoed in was? Alles is prima.
     
  • Welke verandering wilde u – toen u begon na te denken over uw bedrijf – verwezenlijken?
    Ga even terug naar het begin van uw carrière als ondernemer. Wilde u toen een probleem oplossen, een nieuw product of dienst lanceren met een toegevoegde waarde voor uw omgeving of de wereld, of iets doen om anderen te helpen?
  • Welke verandering willen klanten in uw doelmarkt zien?

Denk aan uw ideale klanten. Wat waarderen zij? Wat beschouwen ze als belangrijk in de wereld? Weet u ook welke veranderingen ze nodig hebben? Bedenk hoe u kunt tegemoetkomen aan hun verlangens, dromen, waarden, zorgen en overtuigingen.

  • Wat zijn uw sterke punten, waarin bent u uniek?

Hoe verschillend bent u van andere bedrijven in dezelfde sector? Wat is er uniek aan uw aanbod? Denk na waarin u echt uitblinkt. Waarom zouden klanten u - met uw persoonlijkheid en talenten - zien als speciaal? En welke van uw eigen sterke kenmerken komen tot uiting in uw merk, product of dienst?

  • Hoe wilt u dat uw publiek u ziet?

Stel dat een klant uw product gekocht heeft of van uw service heeft gebruikgemaakt. Die klant komt iemand anders tegen en deelt zijn ervaringen met die persoon; mond-tot-mondreclame dus. Welke bijvoeglijke naamwoorden gebruikt hij? Welke emoties en gevoelens brengt hij over als hij over uw product of dienst vertelt?

Neem de tijd om het WAAROM te omschrijven en bedenk hoe u het merkdoel duidelijk kunt verwoorden voor uw publiek. Uw WAAROM is een krachtige motor voor de groei van uw bedrijf en voor beslissingen in de toekomst. Verlies dat niet uit het oog!

 

Heeft uw organisatie of bedrijf al bepaald ‘waarom’? Peace for Talent kan u hierin begeleiden.

contacteer onze experten voor een overleg