Talentontwikkeling
Werkgeluk

Hoe overtuigt u uw medewerkers om hun verantwoordelijkheid op te nemen?

Els Maes - adviseur voor bedrijfsleiders van familiale kmo’s

Els Maes

 

De tijd van vaste hiërarchische structuren waarin iedereen enkel doet wat hem of haar wordt opgedragen, is voorbij. Leidinggevenden willen en verwachten dat hun medewerkers zelf ook ondernemend en anticiperend zijn en 'verantwoordelijkheid' nemen. Hoe overtuigt u hen om dat te doen?

Verantwoordelijkheid opnemen is situationeel, het is een dynamisch gegeven. Medewerkers kunnen en willen verantwoordelijkheid opnemen als er aan een aantal voorwaarden voldaan is: medewerkers moeten een gevoel van controle hebben over het onderwerp, er kennis van hebben, en er iets van zichzelf in kunnen investeren (denk aan tijd, energie, geld).

Als ondernemer of leidinggevende is het zinvol om uzelf de vraag te stellen in welke mate u kan delegeren, u kan loslaten en medewerkers de kans biedt om verantwoordelijkheid op te nemen, in welke mate u de context creëert in uw bedrijf die het mogelijk maakt dat medewerkers verantwoordelijkheid mogen, kunnen en durven opnemen.

Hebben mensen écht controle over zaken, toegang tot belangrijke informatie en mogen ze ook effectief hun tijd investeren? Stelt u zich voor, u verwacht dat mensen actief meedenken over het verbeteren van een administratief proces, bijvoorbeeld meer orders verwerken in minder tijd. Stel uzelf de volgende vragen:

  • Hebben de medewerkers kennis van het hele systeem en proces, of maar een deel?
  • Mogen ze dan ideeën testen, of alleen aandragen?
  • Krijgen ze tijd om (met elkaar) te brainstormen over hoe het anders kan of op zoek te gaan naar goede voorbeelden?

 

delegate

 

Hoe kan u dit als leidinggevende aanpakken?

  • Wees duidelijk: waarvoor wilt u dat medewerkers (meer) verantwoordelijkheid nemen? Schets een kader waarbinnen ze verantwoordelijkheid kunnen en mogen nemen. Ga daarbij in dialoog met uw medewerkers. Bespreek de mate van verantwoordelijkheid met elkaar.
  • Heb vertrouwen en laat dat zien. Zo creëert u een veilige omgeving waarin medewerkers kunnen experimenteren, fouten mogen maken als ze ervan leren en geleidelijk aan meer verantwoordelijkheid nemen.
  • Zorg ervoor dat uw medewerkers in de mogelijkheid zijn om hun verantwoordelijkheid op te nemen. Ze moeten beschikken over voldoende informatie en kennis.

Hoe kan u dit als medewerker aanpakken?

  • Ga proactief aan de slag met uw eigen mobiliteit om te voorkomen dat u vastroest in uw job.
  • Ga in dialoog met uw leidinggevende en bespreek binnen welke domeinen u graag meer verantwoordelijkheid wil nemen.
  • Bewaak uzelf. Zorg ervoor dat u beschikt over de juiste kennis en vaardigheden. Zet in op levenslang leren. Vraag bijvoorbeeld aan uw werkgever of u een bepaalde cursus mag volgen.

Het spreekt voor zich dat verantwoordelijkheid nemen het beste werkt als zowel de werkgever (of leidinggevenden) als de werknemers rekening houden met bovenstaande tips. Verantwoordelijkheid nemen gaat ook hand in hand met de stijl van leiderschap binnen het bedrijf of de organisatie. Als leidinggevende is het onmisbaar om uw medewerkers vertrouwen te schenken. Taken uit handen nemen of uw medewerkers voortdurend ‘redden’ is dan geen goede oplossing.

Wilt u hier meer over weten of zoekt u begeleiding?
contacteer onze experten